Privacy Policy – Copy
Hushållningssfärens personuppgiftspolicy – Information om behandling av dina personuppgifter
Version 14 maj 2024
Sveriges 15 hushållningssällskap (tillsammans ”Hushållningssfären”, ”vi”, ”våra” eller ”oss”) har en gemensam portal (”Portalen”). Denna personuppgiftspolicy syftar till att informera dig om hur vi behandlar dina personuppgifter i Portalen samt hur vi arbetar för att skydda din integritet i enlighet med GDPR. Hushållningssällskapens IT-system är framtagna för att skydda sekretessen, integriteten och begränsa tillgången till personuppgifter. Vi har dessutom noga uppbyggda rutiner för hur personuppgifter behandlas och av vem. I Portalen har vi säkerställt att endast behörig personal behandlar och har tillgång till identifierbara personuppgifter och vi använder dem endast för de ändamål som vi har redovisat i denna policy.
Huvudsaklig personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter är det hushållningssällskap som du har ingått avtal med eller annars lämnat personuppgifter till, eller som har erhållit personuppgifter om dig från tredje part.
Denna policy reglerar behandling som sker inom Portalen. I Portalen kommer hushållningssällskapen att dela uppgifter mellan sig i syfte att kunna erbjuda dig bästa möjliga service. Hushållningssällskapen har därför gemensamma kund- och medlemsregister på Portalen med uppgifter om dig som kund, bestående av personnummer, medlemsnummer, namn, kontaktuppgifter och uppgifter om dina engagemang och förtroendeuppdrag inom Hushållningssfären samt vilket gille, sällskap och/eller distrikt du tillhör. Behandlingar sker bland annat för automatisk adressuppdatering, samordning av hushållningssällskapens information, jävsprövning, utveckling av produkter och tjänster, rådgivning och marknadsföring till dig. För behandlingar i gemensamma kundregister är hushållningssällskapen gemensamt personuppgiftsansvariga. Hushållningssällskapen har därför ingått ett så kallat datadelningsavtal, för att säkerställa att dina personuppgifter behandlas i enlighet med GDPR och denna personuppgiftspolicy. All behandling av personuppgifter som respektive hushållningssällskap genomför utanför Portalen är respektive hushållningssällskaps ansvar och regleras inte genom denna policy.
Vilka de personuppgiftsansvariga hushållningssällskapen inom Hushållningssfären är hittar du här.
Om du har några frågor om vår behandling av dina personuppgifter får du gärna höra av dig till oss på dataskyddsombud@hushallningssallskapet.se eller via kontaktuppgifterna i avsnitt 6.
Vilken typ av behandlingar (vilket är ett samlingsbegrepp i EU:s dataskyddsförordning (”GDPR”) för åtgärder kopplade till dina personuppgifter) som vi utför avseende dina personuppgifter, beror på i vilket sammanhang du kommer i kontakt med oss, och i vilken egenskap du agerar. För att underlätta för dig, har vi delat in policyn i olika kategoriavsnitt utifrån vilka tjänster du använder hos oss, exempelvis om du är kund till något av hushållningssällskapen, eller om du kontaktar oss för rådgivning, där du under respektive kategori kan läsa om vilka behandlingar som utförs.
Efter kategoriavsnitten följer information i flera avsnitt som är gemensamma för samtliga typer av tjänster. I dessa avsnitt kan du bl.a. läsa om vilka vi delar dina personuppgifter med, var vi behandlar dina personuppgifter, vilka rättigheter du har gentemot oss, samt hur du kan komma i kontakt med oss. Nedan kan du ta dig till respektive avsnitt:
- Vilka personuppgifter används till vad, med vilken rättslig grund, och hur länge?
- Vem delar vi dina personuppgifter med?
- Var behandlar vi dina personuppgifter?
- Vilka rättigheter du har gentemot oss
- Ändringar i, och uppdateringar av, integritetspolicyn
- Hur du enklast kommer i kontakt med oss
Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med vilka personuppgifter vi samlar in och framför allt hur vi behandlar dem. Den här policyn täcker därför nödvändig information om detta, varför vi tycker det är viktigt att du läser och förstår informationen.
Vi ber dig observera att Portalen innehåller länkar till webbplatser som hanteras av någon annan än oss. Dessa webbplatser har (eller ska ha) egna bestämmelser om hur det företaget behandlar personuppgifter. Vi har ingen kontroll över vad som händer där, och kan inte heller ta ansvar för det. Om du använder dessa webbplatser, bör du därför titta närmare på den webbplatsens integritetspolicy.
1. Vilka personuppgifter används till vad, med vilken rättslig grund, och hur länge?
1.1 ”Basinformation” som samlas in när du eller företaget du representerar blir kund, medlem eller partner hos oss
För vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter, dvs. vad vi gör och varför
Som ett första steg i att inleda en relation med dig, samlar vi in grundläggande information om dig och/eller ditt företag eller din arbetsgivare för att kunna identifiera dig och registrera dig som kund, medlem eller partner hos oss.
Vilka personuppgifter vi behandlar och var de kommer ifrån
Från dig:
- ditt namn;
- din e-postadress;
- ditt telefonnummer;
- din adress;
- ditt personnummer*;
- ditt medlemsnummer;
- uppgifter om engagemang och förtroendeuppdrag inom Hushållnings-sfären;
- uppgifter om vilket gille, sällskap och/eller distrikt du tillhör;
- vilket företag du representerar.
Vad är vår rättsliga grund för behandlingen?
Vårt berättigade intresse av att vidta förberedande åtgärder på begäran av dig innan vi ingår ett avtal med dig eller företaget du representerar.
Hur länge behandlar vi dina personuppgifter för det specifika syftet?
Denna behandling pågår under registreringen och därefter under tiden för vårt avtalsförhållande. Om vi inte haft någon kontakt med dig under en tidsperiod om 18 månader, kommer vi att gallra dina personuppgifter, med undantag för vad som måste sparas för att efterleva tillämplig lagstiftning.
*Ditt personnummer behandlas endast i begränsad omfattning för att du ska kunna identifiera dig och logga in på Portalen, alternativt i det fall personnumret också utgör organisationsnumret för en enskild firma som registrerar sig som kund, medlem eller partner hos oss.